Také letos jsme se sešli s dětmi a rodiči ke společnému pouštění draků. Opět nás počasí potrápilo a pořádný vítr ne a ne fouknout. O to víc si ceníme, že jste to nevzdali, a draci přece jenom létali. Možná to příště nazveme běžecké odpoledne s draky 😆. Sešli jsme se v hojném počtu a kromě běhání jsme si příjemně popovídali a zahřáli se čajíkem. Těšíme se na setkání při další akci! Můžete se těšit na DÝŇOVÁNÍ.
Velký úkol našeho ekotýmu
Naše mateřská škola je od roku 2022 zapojena do mezinárodního projektu Ekoškola. Letos jsme opět po malé odmlce vytvořili dětský ekotým a scházíme se na společných schůzkách. Můžete nás potkat v úterý či ve čtvrtek odpoledne, protože kromě vnitřní učebny využíváme i zahradu a okolí. Na prvním setkání jsme si vytvořili vizitky a zvolili si název Ekotým matky Země.
Pro tento školní rok jsme si dali jako cíl zlepšit veřejný prostor v okolí mateřské školy – věnujeme se tedy s dětmi místně zakotvenému učení*. Po prohlídce okolí školy jsme se s dětmi shodli, že trávníky jsou trochu chudé a jednotvárné (občas se v nich i povalují odpadky) a bylo by veselejší je doplnit barevnými květinami – z těch by měli radost nejen kolemjdoucí, ale i opylovači jako včely a motýli.
Všichni už jsme někdy nějakou kytičku zasazovali – víme tedy dobře jak na to. Ale co když chceme sázet někde jinde než na vlastní zahradě? To je potřeba se někoho dovolit… a tak jsme naplánovali návštěvu městského úřadu. I na tu jsme se poctivě připravovali – učili se pracovat s mapou, vyhlídli, vyfotili a zakreslili jsme vhodná místa k výsevu, fotky potom nalepili do mapky a připravili si tak důkladnou prezentaci našeho nápadu.
V pondělí 7.10. 2024 jsme se s dětmi vypravili na žateckou radnici na smluvenou schůzku se zástupci města. Dostalo se nám opravdu vřelého přijetí. V kanceláři paní místostarostky nás přivítala paní vedoucí a její kolegyně z odboru školství, paní místostarostka, pan místostarosta a přidal se i pan starosta. Členové ekotýmu prezentovali svůj nápad, na založení květinové louky a tím zkrášlení prostředí našeho města. Pro děti bylo toto setkání velmi důležité, měly možnost vystoupit na oficiálním místě a být vnímáni se stejnou vážností jako „dospěláci“.
Náš nápad se líbil a dostali jsme povolení louku zbudovat. A co víc, obdrželi jsme darem i hrábě a konev jako symbolické nářadí, které budeme při pěstování potřebovat. Praktický a zároveň vtipný dárek nás velmi překvapil a potěšil. Zároveň jsme slíbili, že v létě pozveme představitele města na slavnostní „otevření“ a oficiální předání louky městu a jeho občanům. Moc si vážíme toho, že si všichni našli na schůzku s námi čas, vyslechli náš nápad a podpořili nás v něm.
*Cílem místně zakotveného učení (MZU) je vzdělaný a aktivní občan, který je připraven zodpovědně pečovat nejen o místo (obec), krajinu i její obyvatele, ale s cílem udržitelného života jedná odpovědně vůči lidem i přírodě ve svém každodenním osobním, občanském i profesním životě. (SEVER, 2022)
Místně zakotvené učení využívá dvanácti principů, které můžeme do výuky zařazovat ve čtyřech úrovních – my jsme se společně s dětmi pustili rovnou do té nejvyšší. Rozvíjíme znalosti, dovednosti i postoje dětí prostřednictvím servisního učení; děti ve spolupráci s partnery v obci plánují a vytvářejí smysluplný a užitečný produkt ve prospěch místa a komunity, což květinová louka určitě bude.
Mgr. Veronika Lhotská
Odborně zaměřené setkání proběhlo 3. 10. 2024 na školní zahradě MŠ Alergo Bratří Čapků, Žatec a bylo primárně určeno pro děti předškolního věku a jejich rodiče. Manažerka kriminality Zdenka Kobelčuková, DiS. (spolupráce s MP Žatec) rodičům a dětem vhodnou formou vštěpovala základní pravidla chování v dopravním provozu, připomněla důležitost být dětem dobrým příkladem, což vede k osvojování návyků, které mnohdy mohou zachránit život. Díky navozené pohodové atmosféře vznikala přínosná diskuze (právě i pro děti, které byly součástí rozhovoru a s rodiči se vzájemně doplňovali). Prostřednictvím tematických předem připravených stanovišť si děti zábavnou formou upevňovaly znalosti ohledně vhodného a hlavně bezpečného chování v dopravním provozu. Účastníci akce měli možnost prohlédnout si interiér vozu městské policie, vyslechnout vysvětlení jednotlivých možností a funkcí auta a strážníci MP odpovídali na všetečné otázky dětí i rodičů.
Realizováno v rámci projektu Šablony OP JAK pro MŠ Alergo Bratří Čapků Žatec, reg. č. projektu: CZ. 02. 02. XX/00/22_022/0007816
Letos jsme opět po malé odmlce vytvořili dětský ekotým a scházíme se na společných schůzkách. Můžete nás potkat v úterý či ve čtvrtek odpoledne, protože kromě vnitřní učebny využíváme i zahradu a okolí. Na prvním setkání jsme si vytvořili vizitky a zvolili si název Ekotým matky Země.
Pro tento školní rok jsme si dali jako cíl zlepšit veřejný prostor v okolí mateřské školy – věnujeme se tedy s dětmi místně zakotvenému učení. Po prohlídce okolí školy jsme se s dětmi shodli, že trávníky jsou trochu chudé a jednotvárné (občas se v nich i povalují odpadky) a bylo by veselejší je doplnit barevnými květinami – z těch by měli radost nejen kolemjdoucí, ale i opylovači jako včely a motýli.
Všichni už jsme někdy nějakou kytičku zasazovali – víme tedy dobře jak na to. Ale co když chceme sázet někde jinde než na vlastní zahradě? Bude potřeba se někoho dovolit… a tak nás čeká návštěva městského úřadu. I na tu jsme se poctivě připravovali – učili se pracovat s mapou, vyhlídli, vyfotili a zakreslili jsme vhodná místa k výsevu, fotky potom nalepili do mapky a připravili si tak důkladnou prezentaci našeho nápadu.
A nyní nezbývá než doufat, že náš nápad představitele města zaujme a my budeme moci v našich plánech pokročit!
Za podpory Ústeckého kraje v rámci Programu pro rozvoj ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO) na území Ústeckého kraje na období let 2022 až 2025 jsme v uplynulém školním roce zrealizovali projekt „Zahrada, která učí“. Cílem projektu bylo doplnit školní zahradu o nové prvky, které rozšíří možnosti environmentální výchovy a vzdělávání a přispějí k adaptaci na změny klimatu.
Mobilní kurník jsme pořídili ve formě stavebnice a společně s dětmi ho postavili. Bude sloužit pro ukázky a dočasné ubytování drobných hospodářských a domácích zvířat (např. slepice, kachny, králíci, morčata). Skrze kontakt se zvířaty si děti vytváří kladný vztah k přírodě.
Stoly a lavice tvoří zázemí tzv. venkovní učebny. Jsou umístěny na zahradě u Fialek a dopoledne je využívají jejich děti. Díky zázemí mohou trávit venku ještě více času a kromě environmentálních aktivit, sem mohou přenášet i další činnosti (které by se jinak děly uvnitř), např. svačiny, výtvarné tvoření, oslavy narozenin… Odpoledne venkovní učebnu využívají i další děti, které se zde spojují. I pobytem venku posilujeme vztah dětí k přírodě a životnímu prostředí.
Naučná tabule Biotop zahrada slouží k poznávání domácích zvířat a živočichů vyskytujících se v zahradách. Využívána je průběžně dětmi z různých tříd, ale také v rámci projektových dnů (např. Den Země). Tabule je situována v místě, kudy chodí větší množství rodičů – tedy mohou ji využívat s dětmi i oni.
Naučná tabule Hlasy lesa vyobrazuje 16 zvířat, z nichž většina se vyskytuje v okolí nebo přímo na školní zahradě. Pomocí mobilní aplikace lze u každého z nich načíst QR kód, zobrazit o něm zajímavé informace a poslechnout si jeho hlas – z toho jsou děti obzvlášť nadšené. U tabule se průběžně střídají děti ze všech tříd, společně jsme ji využili ke Dni Země a bude se hodit i ke Dni stromů, který nás čeká na podzim.
Dešťový záhon je jednou z možností, jak efektivně hospodařit s dešťovou vodou na pozemku a patří k adaptačním opatřením na změny klimatu. Je umístěn v severní části zahrady, z okapu se při dešti plní sud, jehož přepad je sveden stružkou do prohlubně vyplněné štěrkem s trochou zeminy a kompostu – tento záhon je osazen rostlinami, které zvládnou velké zamokření i sucho (denivky, kokoříky, kosatce). Při dešti se záhon naplní vodou (namísto toho, aby se na povrchu tvořili laguny), která se poté postupně vsákne do země. Nemusíme tak vodu nechávat odtékat bez užitku do kanalizace, udržíme si ji v zahradě, kde je díky ní stabilnější mikroklima a více vláhy pro zeleň. Při budování záhonu se zapojily i děti, pomáhaly s navážením štěrku a kompostu. Zatím nevypadá záhon nějak zvlášť esteticky – musíme počkat, až se rostliny rozrostou, ale po uplynulých přívalových deštích již víme, že funguje. Postupně bychom chtěli na zahradě vybudovat dešťových záhonů více.
K těmto velkým prvkům umístěným v zahradě máme ještě další dvě menší pomůcky – stolní dendrofon a frotážovou sadu s lesními zvířátky, ty můžeme používat podle potřeby venku i uvnitř a pomohou nám objevovat zajímavosti lesa.
Zrealizovat takový projekt dá sice práci, ale v takové zahradě je potom radost se učit !
V době prázdnin je provoz mateřské školy omezený a nastavený na počet dětí přihlášených k docházce v době prázdnin. V ostatních prostorách školy probíhají plánované opravy, malování a úklid.
Provoz bude ve třídách MOTÝLKŮ (pavilon se zelenou střechou, přízemí) a VČELIČEK (pavilon s hnědou střechou, patro).
Třída MOTÝLKŮ je "spojovací" a " rozcházecí" od 6:00 do 16:30 hodin, třída VČELIČEK má provoz od 7:00 do 15:30.
Ve třídě MOTÝLKŮ budou děti ze třídy Srdíček, Žabiček a Motýlků.
Ve třídě VČELIČEK budou děti ze tříd Fialek, Sluníček, Včeliček a děti z jiných MŠ.
Děti se scházejí od 6:00 do 7:00 ve třídě Motýlků, v 7:00 hodin děti odchází do třídy Včeliček, odpoledne v 15:30 přejdou opět do Motýlků. Pokud budete přivádět nebo vyzvedávat dítě v čase, kdy je třída Včeliček v provozu, půjdete rovnou tam.
Podle počasí tráví děti maximum času venku na zahradě.
Otevřené vstupní branky a třídy ve kterých probíhá provoz viz následující plánek. Z důvodu bezpečnosti dětí a objektu budou otevřené pouze vyznačené branky. V případě nejasností či dotazů volejte na pevnou linku: 415 741 051, nebo mobil: 774 808 151.
Pro komunikaci do třídy Motýlků 607 097 846, do třídy Včeliček 774 808 153.